7 Oktober 2010

JERUK MAMAN


Menyusuri jalan dari Kajang ke Segamat , melalui jalan kampung Negri Sembilan.....melewati Astana Raja...banyak hasil jualan kampung seperti daging salai, ikan keli salai  dan sayur maman. Maman ialah sayur  atau tumbuhan yang semakin asing pada generasi sekarang. Bukan kanak-kanak, remaja malah ada juga dikalangan dewasa tidak mengenali maman. Untuk kali ini The Collector menulis satu resepi yang menggunakan maman, Jeruk Maman.


Bahan-bahan
1.Sayur maman  1kg
2. Garam
3. 3 sudu besar nasi putih

Cara penyediaan
1. Maman dibersihkan dan dipetik daunnya(yang muda dan lembut)  termasuk batang yang lembut.
2. 3 sudu besar nasi putih dilecek dan dilarutkan dengan air suam . Tapiskan
3. Masukkan daun maman dan air nasi  kedalam bekas bertutup. Pastikan paras air nasi melebihi daun maman.
4. Tambah garam mengikut rasa.
5. Simpan selama 3 hari dan boleh dihidangkan bersama nasi panas dan ikan bakar.

SELAMAT MENCUBA
POKOK MAMAN

Pokok Maman atau nama sainsnya Cleome gynandra adalah sejenis sayuran yang dikatakan banyak ditanam di Terengganu dan Negeri Sembilan. Menurut pengusaha ulam-ulaman yang saya ketemui, maman juga banyak ditanam di Perak secara komersil bagi pembuatan jeruk. Sesetengah orang juga memasaknya seperti sayur biasa. Dari segi perubatan ,   biji yang direbus boleh dijadikan ubatan luaran bagi merawat buasir dan reumatisme. Air rebusan tersebut, boleh diminum bagi merawat gonorea dan cirit-birit (berlendir atau berdarah). Ekstrak biji pokok mamanpula  boleh dijadikan racun serangga.
Daun maman yang dihancur dan disapu atau digosok, diletakkan pada bahagian belakang pinggang boleh menghilangkan rasa sakitnya. Selain itu, ia boleh digosok pada kulit yang gatal-gatal, pada reumatisme dan pada kepala (bagi menghilang sakit kepala). Sekirannya daun ini direbus, ia boleh diminum bagi melawaskan penghadaman, bagi melincinkan kahak, dan juga penawar bagi penyakit hati dan hempedu.
Akar pokok maman dapat membangkitkan dan memelihara kulit yang kekurangan vitamin C. Akar pokok maman perlu direbus dan dijadikan minuman.

4 ulasan:

  1. Uish byk khasiat tu..tapi chek tak pernah makan ni..pokoknya pun tak pernah tgok..

    BalasPadam
  2. banyak...kat belah kedah perlih. cari benih tabur dalam pasu ka..bekas ka

    BalasPadam
  3. Pembuka selera, di Terengganu masih banyak dijual di Pekan Sehari / Pasar Tani.....

    BalasPadam
  4. sedap2 penah try.dulu arwah
    tok saya masak lemak.

    BalasPadam