25 November 2010

THE COLLECTOR 1O- KEPUTUSAN PENILAIAN DARJAH 5 1978

Baru-baru in keputusan UPSR tleh diumumkan. Hasilnya amat memberangsangkan , mengikut apa yang disiarkan di dada-dada akhbar. The Collecttor ucapkan tahniah kepada yang mendapat keputusan yang cemerlang(5A 6A &7A).  Bagi yang tidak cemerlang, ini bukanlah penhghujungnya, ini baru permulaan. Ada yang cemerlang UPSR "tetapi' hancur PMRnya. Ada anak kawan The Collector tidak dapat membaca dengan baik masa sekolah rendah dan tidak mendapat keputusan yang baik semasa UPSR  tetapi dapat melanjutkan pelajaran di universiti dan sekarang bekerja di luar negara ( German) . Itulah yang sering diperkatakan kepada anak The Collector sendiri. Dia tidak mendapat 5A. Kecermerlangan itu sebenarnya tidak diukur  dari keputusan peperiksaan atas kertas sahaja, tetapi boleh dilihat dari sudut pandang yang lain......cemerlang akhlaknya, cemerlang Qur'annya cemerlang kemahiran teknikalnya dan lain-lain.

Di bawah ini The Colllector paparkan keputusan peperiksaan Penilaian Darjah 5 tahun 1978. Pada masa itu ujian penilaian sekolah rendah dijalankan semasa darjah 5. Apa rasionalnya, hingga kini The Collector tidak tahu. Ini kena tanya Kementerian Pelajaran. Apa yang The Collector ingin nyatakan tentang keputusan penilaian darjah 5 ini ialah  diera serba kekurangan ini, anak kampung seperti The Collector masih mampu mendapat 3A 1B dan 1C....di kampung yang tidak ada tuition, tidak kelas tambahan, tidak ada buku rujukan yang khas   dan yang yang nyata kelemahan anak kampung seperti The Collector ialah Bahasa Inggeris. Namun Bahasa Inggeris dapat dipertingkatkan dengan sendirinya semasa di sekolah menengah dengan usaha gigih guru-guru ( Thank you Mr. Ong Kim Chia, Puan Norhayati....sekadar menyebut beberapa nama). Mana lebih hebat guru BI sekarang atau guru BI dahulu?  Sama hebat.....Guru sekarang lebih canggih tapi......murid sekarang   'letih'....The Collector ambil mata pelajaran Sains Tulen dalam Bahasa Melayu, masuk Universiti ambil kimia dalam Bahasa Melayu, tapi semua buku dalam BI   masih boleh lulus dan faham......tak perlu ajar dalam BI...dan sekarang pun  BI The Collector rasanya lebih baik dari BI pelajar yang belajar sains dalam BI..

Ini dia keputusan Penialaian darjah 5 1978  ( The Collector punya le)....slip keputusan ditulis tangan dan menggunakan kertas cetak yang murah sahaja dan di tandatangani oleh guru besar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan